Shocking... - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Frederique - WaarBenJij.nu Shocking... - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Frederique - WaarBenJij.nu

Shocking...

Blijf op de hoogte en volg Frederique

08 Februari 2013 | Myanmar, Rangoon

Oke, afgelopen dinsdag heb ik de trein genomen naar Kalaw, een klein bergdorpje. Eigenlijk heeft ieder ander die ik sprak de bus genomen, en dan natuurlijk wel een toeristenbus. Maar ik wilde tussen de mensen zijn. Nou, en dat heb ik geweten. De mensen hier, zaten mij serieus aan te staren. Want ja, ik kon niet gewoon doorlopen, zoals in de straten in Yangon. Ik moest dertien uur lang met die mensen in de coupe zitten. Mensen staarden naar me, met open mond. Wanneer mensen mij opmerkten, gingen zij met zijn vieren tegelijk staan om naar me te staren. Werkelijk, ongegeneerd. En wanneer ik zwaaide, zo van: "hallo, ik heb jullie gezien" dan vonden ze dat alleen maar leuk. En ongeveer elk uur zag ik een hoofd boven de banken voor en achter me uitsteken, om voorzichtig te kijken of ik er nog zat. Echt ongelooflijk. Maar, dit was geen shock. Dit is niet de reden waarom deze blog deze naam heeft gekregen.

Er is altijd zo'n moment, dat je het plassen echt niet langer op kunt houden. En aangezien het een treinrit van 13 uur was, moes tik er sowieso aan geloven. Dus ik met mijn eastpak naar de wc, omdat daar mijn waardevolle spullen inzitten, maar ook mijn wc-rol. (ook erg waardevol)

Dan doe je de wc deur open, en zie je iets ongelooflijks. De wcpot is omgeven door water. Niet gewoon een klein plasje, maar een heel zwembad. Maar ja, de mensen in de coupe hebben zich allemaal omgedraaid om jou naar eht toilet te zien lopen, dus er lag wat druk op me. Dus ik dat hokje in. Maar ik had mijn sandalen aan, dus wilde niet in het zwembad staan. Dus ik vond onderaan allebei de muren een klein richeltje. Dus ik de deur dichtgetrokken terwijl ik met mijn benen gespreid stond. En dan komt de paniek: en nu? Dus eerst vond ik iets om mijn tas aan op te hangen. Daarna vroeg ik mij af hoe ik op die wc ging zitten, en niet in het water ging vallen. Want weet je, die treinen daar zijn extreem hobbelig en gaan van links naar rechts. Toen kreeg ik een ingeving dat ik misschien wel OP de wc moest gaan staan. Want er was niet echt een wc bril, en ik zag vage voetafdrukken erop. Uiteindelijk is het me gelukt om ook werkelijk op de bril te stappen, en n iet in de wc. Want dan zou ik met mijn voet over de rails hebben gesleept. Ik heb een foto gemaakt van de situatie, dus die moet ik nog ven online zetten.

Jongens, dit is cultuurshock nummer 1. ;)

Dat water, ik kwam er later achter dat dat uit het kraantje kwam. Mensen gebruiken hier namelijk hun linkerhand en wat water om hun billen schoon te maken. That's why. En ik zag by the way wat oudere vrouwen naar de wc gaan, gevolgd door hun zoons omdat ze amper konden lopen. Hoe zij dit flikken? Geen idee!

  • 08 Februari 2013 - 15:14

    Suze Vergeer:

    Omg free! Echt een hilarische blog! Ik weet 1 ding zeker, jij zal nooit met je voeten over het spoor slepen hoor, daar zijn ze te groot voor! Die passen nooit door de pot x) morgen vertrek ik! Heel spannend. De koffer staat beneden. Heeeeeelll veeeeeel plezier daar! Love you! Xxx

  • 08 Februari 2013 - 16:09

    Elsa:

    Hahhahahahahha, Ik zie alle Fre hoofden voor me! =) Wat een heerlijke wc! Volgende keer moet je deze tekst erboven schrijven: This way to the ministry of magic!

  • 08 Februari 2013 - 16:44

    Lucia:

    dat doe je alleen als je heel erg nodig moet??
    lekker hoor, wat hebben wij dan een heerlijke schone wc.
    Ik moet er niet aan denken.

  • 08 Februari 2013 - 20:39

    Leonie:

    Fre!

    Wat leuk om je verhalen te lezen.
    Haha lekker van de wc.
    Ben benieuwd naar de foto's!
    Veel plezier!
    X Leonie

  • 10 Februari 2013 - 10:15

    Dikkie, Marjoleintje, Pien En Pim:

    Lief nichtje!
    Wat een geweldig verhaal! We hebben er smakelijk om gelachen!
    Je moet er wat voor over hebben, maar het lucht dan wel lekker op!

    Ook grappig dat je zo'n bezienswaardigheid bent. Had je dat verwacht?
    We zijn benieuwd naar je foto's!

    Liefs uit W'veen


  • 10 Februari 2013 - 13:37

    Mirthe:

    hahaha, Bri vertelde het gister in de auto toen we naar Breda gingen. Maar ik kan me er nog steeds niets bij voorstellen! haha
    Show maar snel een foto, dan kunnen wij hier vast met z'n alle nog harder lachen!
    xxx

  • 10 Februari 2013 - 17:07

    Mart, Naas:

    Hoi fre,

    wat een leuk verhaal, zien het ons al voor ons :), heb je geen plasgootjes mee?
    het is allemaal een heel avontuur zo.

    veel plezier nog en zijn benieuwd naar je foto.

    liefs van mart, natas en stella.

  • 11 Februari 2013 - 07:51

    Tiffany:

    Hahaha, wat een mooi verhaal dit, ik zie het helemaal voor me, hahaha.
    Geniet van het zijn van Angelina Jolie en van alle rare mensen ;)
    xxx

  • 11 Februari 2013 - 12:58

    Caroline Chrispijn:

    Hoi Fre, Ik ben de zus van Rob, hoorde dat je nu Myanmar zit en door zuid-oost asia aan het reizen bent. Myanmar schijnt prachtig te zijn maar ook wel prijzig met overnachten vreemd genoeg. Mocht je nog in Cambodja komen, lemme know , want Mario en ik zijn daar voor werk aan de slag tot 20 maart en zullen veel in Siem Reap en phnom penh zijn. dit is mijn cambodjaanse telefoonnummer: +85510723901
    Have fun
    xxx

  • 11 Februari 2013 - 16:13

    Margreet:

    He Fre,
    Shocking? Ik vind het meer hilarisch. Ik zie het helemaal voor me. Jij bent toch een padvinder, toch? Geweldig, blijf ons asjeblieft trakteren op dit soort verhalen.
    Groetjes van alle Dodo's

  • 11 Februari 2013 - 18:02

    Rob & Hella:

    Hoi Fre,
    Ik zie nog een mooie toekomst in het schrijven van reisverhalen of zoiets :-)

    gr Rob _ Hella

  • 12 Februari 2013 - 12:51

    Margreet:

    Ik zie zonet de foto pas, die op de wc bedoel ik dus! Geweldig zo met je broek op je enkels. Grts Margreet

  • 12 Februari 2013 - 14:26

    :

    Klinkt weer goed Fré!! Ik moet het even tot me laten doordringen dat dit dus erger is dan op een schuurfeest in de "zeikweide"....AAAHHH!!!

  • 13 Februari 2013 - 09:54

    Mirthe:

    Hahahahahaa die foto, genius!

  • 13 Februari 2013 - 12:23

    Hella:

    Hoi Fre Wacht al weer op een berichtje van je. Ik ben anders met geen stok achter de PC te slaan maar nu kijk ik bijna elke dag. Ik zag dat Rob zijn zus je een berichtje stuurde, zij is zelf ook vaak in Azië en wil zich daar gaan vestigen (Cambodja) Misschien heb je wat aan haar. Groetjes Hella

  • 13 Februari 2013 - 16:16

    Malou:

    Had mijn mail jouw blog zomaar naar mijn spamfilter verbannen!
    Maar goed, uiteindelijk lees ik 'm dan toch én krijg er gelijk de foto's bij!
    Ben jij blij met je scoutingervaring (lees: in bosjes plassen), hoewel dit er wel een voor gevorderden is! Hahaha!

    Geniet daar maar, Angelina!

  • 13 Februari 2013 - 19:35

    Karin:

    Hoi Fre,

    Leuk om zo veel van je te horen en te zien!! Zo te zien heb je het goed naar je zin en heb je ook al verschillende mensen ontmoet.
    Goed bedacht van je om op die wc te gaan staan! Ik heb een indonesier gekend die dit verhaal idd verteld heeft; zo schijnen ze daar dus echt naar de wc te gaan. Toen hij als klein jongetje in Ned. kwam werd hij uitgelachen, omdat hij op de bril ging staan!
    Ben je al een beetje gewend aan het bekeken worden?

    Veel liefs van ons

  • 11 Maart 2013 - 15:30

    Jonathan Breemhaar:

    Hey Fré!

    Shit hé, ik heb zo'n beetje al je blogs gemist..
    Ik vond het al jammer zo weinig van je te lezen,
    maar ik had me blijkbaar gewoon nog niet in de mailinglijst gezet! My bad..

    Tof verhaal!

    Ik ga snel de rest ook doorlezen :)

    groetjes,
    Jonathan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederique

Hi There! Op dit profiel kunnen jullie mij een beetje in de gaten houden! :) Waarschijnlijk komt hier óf te weinig, óf te veel informatie staan. Später

Actief sinds 18 Jan. 2013
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 3391

Voorgaande reizen:

27 Februari 2013 - 20 Maart 2013

Mijn eerste backpackreis - Thailand

Landen bezocht: